Friday 12 January 2018

Cara-cara Buat Resume untuk Freshgraduate Paling Senang

Hai..!
Baiklah, cara2 untuk membuat resume bagi abang2 atau adik2 yang baru lepas grad atau baru habis belajar atau diploma holder atau degree holder.. amboi banyak sangat "atau" nye hehehe.

Yang paling senang adalah buat resume menggunakan Microsoft Word.

Haa ini dia contoh resume saya sendiri sebagai freshgraduate dari Universiti Sultan Azlan Shah, dan dalam kursus Diploma Syariah Islamiyyah. Cukup simple,mudah, dan senang .. hanya satu mukasurat sahaja diperlukan hahahaha.

Seperti yang dilihat pada gambar kat atas tu, gambar mestilah berlatar belakangkan biru berukuran saiz passport. Kemudian di dalam resume anda haruslah letakkan:-



Name                 
Age                    :
Nationality        :
Religion             :
Gender              :
Marital Status  :
E-Mail               :
Mobile Number:
Address             



OBJECTIVE & CHARACTERISTICS :
 

EDUCATIONAL BACKGROUND
  ...........
  ...........
  ...........

EXTRA - CURRICULUM
  ...........
  ...........
  ........... 

LANGUAGE

SKILLS
  ...........    ...........
  Haaa senangkan, kalau kome perasan kat resume saya tidak ada pengalaman bekerja ataupun intern. Sebab memang saya tak pernah bekerja atau intern pon sebenarnya. Nanti nak bekerja mesti majikan nak yang ber"experience" masuk bekerja kann.. . Tapi ada je tempat2 kerja yang ambik budak2 xde pengalaman macam kita ni. Contohnya jadi guru ganti 3 bulan tu ke,kerja sebagai operator pengeluaran di kilang2 ke, atau jadi guru kelas KAFA, dan macam2 lagi.

SEMOGA BERJAYA CARIKK KERJA YE. merecikkkkk ..!!!